Saturday, October 11, 2008

"Budak Baru"

Siapa pernah jadi "budak baru?"

"Budak baru" adalah gelaran yang aku pernah dapat sebanyak 12 kali. Bukan award atau gelaran yang boleh di bangga-bangga. Tapi perasaan awkward yang perlu aku hadapi setiap kali pindah ke sekolah baru.

Mula-mula takut, segan, malu bila masuk sekolah baru. Rasa macam nak suruh Mama tunggu kat depan pintu kelas. Dah lama-lama pernah terjadi aku sendiri pergi register kat sekolah baru tanpa di temani sesiapa. Masa tu aku tingkatan 1, nak register masuk SMK Seri Perling kat Johor. Cikgu-cikgu agak terkejut bila dapat tahu aku tak di temani mak bapak. Tapi mereka terima jugak aku dan suruh Mama datang keesokan harinya. Lepas tu dorang tengok result UPSR aku dan bagi peluang untuk pilih kelas yang mana aku nak masuk. Masa tu bilangan pelajar sekolah ni agak ramai. So terpaksa 1 kelas dibahagi dua. Aku kena pilih antara 2 kelas- "1 Undan 1" dan "1 Belibis 1". Aku pilih "1 Undan 1". Sebab bilangan pelajar Melayu yang majoriti.

Cerita 1
Pengalaman aku dapat surat cinta masa darjah 2 ni memang cute. Budak-budak dulu zaman kita sekolah agak lame jika nak dibandingkan dengan budak-budak sekarang. Ceritanya masa aku jadi "budak baru" kat SK Sungai Panching Utara, Kuantan. Panching Utara kepada sesiapa yang tak tahu ialah kawasan Felda. Memang berbeza environment sekolah kat kampung dan sekolah kat bandar. Masa aku kat SK Teruntum, takde sape heran tengok aku pakai pinafore sebab bukan aku sorang yang pakai. Takde sape jugak yang heran dengan features aku sebab ramai budak-budak lain yang mak bapak dorang kahwin campur. Berbeza masa aku masuk sekolah kat Felda. Dorang bagi aku title "anak orang putih". Aku ramai kawan sebab mereka semua sangat friendly.

Satu hari, masa waktu rehat dah habis, aku masuk kelas. Aku nampak ada sorang budak lelaki masukkan benda dalam beg sekolah aku. Dia ternampak aku lepas tu senyum-senyum. Aku curious. Tapi aku buat tak tau. Balik dari sekolah terus aku check. Aku nampak ada 1 benda asing dalam poket depan beg sekolah. Ada kertas. Mula-mula aku ingatkan sampah. Dorang nak pedajal aku ke? Rupanya ada note tulis "i love u" pakai pencil color warna merah. Aku senyum sorang-sorang. Esoknya pergi sekolah, aku buat-buat macam tak tahu apa-apa. Tak lama kemudian aku pindah balik Johor. Sampai sekarang aku tak jumpa budak tu.

Cerita 2
Pengalaman kedua aku dapat masa sekolah kat Kuantan jugak. Masa aku tingkatan 1 kat sekolah SMK Pandan. Aku datang register sekolah dengan pak cik aku. Dia PPD daerah Kuantan. Cikgu-cikgu sekolah memang terkejut lah kalau dia datang. Sebab antara tugas pak cik aku ni ialah membuat kejutan dengan lawatan ke sekolah-sekolah. Kali ni aku dapat special treatment lagi. Boleh pilih kelas. Aku pilih kelas 1 Arif. Arini aku register, esoknya aku masuk kelas. Aku dah terbiasa jadi "budak baru". So segala persaan inferior dan malu dah takde. Satu hari aku dapat surat dari sorang budak perempuan. Nama dia Ain. Dia ada kembar lelaki. AdiPutra kot nama dia. Dalam surat tu cakap AdiPutra nak jumpa aku masa rehat kat area bilik kemahiran hidup. Aku tak pergi. Takut. Esoknya, dari mana dia dapat nombor telefon rumah pun aku tak tau. Dia called. Aku cakap lain kali lah jumpa. Tak lama lepas tu aku pindah SMK Seri Perling. Sampai sekarang aku tak pernah kenal pun siapa AdiPutra tu.

Cerita 3
Inilah kali terakhir aku dapat surat cinta. Heh. Masa ni aku dah tingkatan 3. Baru masuk SMK Senai. Sekolah yang paling horror. Mama temankan kami 3 beradik register masuk sekolah ni. Sepanjang kami berjalan nak pergi ke pejabat sekolah, aku tengok keadaan sekolah yang sangat tak friendly. First day aku masuk kelas tu, semua murid sibuk berebut meja. Ada 1 meja kosong. Ada budak tegur aku. "Awak, ambik meja tu cepat!". Rupanya setiap hari kami akan berebut meja dan kerusi. Siapa lambat tak bermeja lah jawabnya. Aku tengok sekitar kelas aku dan kelas-kelas lain. Cermin kelas yang rongak. Kenapa? Sebab setiap kali ada pergaduhan mereka akan baling kerusi dan meja ke tingkap. Dan sekolah ni ada rekod murid bakar kelas.

Aku dapat kelas 3E. Nama kelas pun sempoi. Ada kelas A sampai I. Dalam seminggu belajar kat sini aku dah dapat 4 orang kawan rapat. Yusliana, Wan Shakila, Alini Chahya Ningrum dan Norazlina. Satu hari, ada budak kelas 3F, Nadia Sadin bagi surat kat aku. Aku taknak terima. Tapi dia cakap budak kelas dia dah upah. So dia terpaksa bagi jugak. Aku ambik nak buang aje. Tapi kawan-kawan aku yang baik hati ni tolong baca dan tolong balas untuk aku. Mereka sangat suka mengenakan orang. Apa yang dorang reply aku tak tau. Tapi lepas tu almost hari-hari budak tu tunggu aku kat depan kelas. Pundek betul kawan-kawan aku ni. Aku buat tak tau. Tak lama lepas tu dia boring. Dan tak lama lepas tu dia berhenti sekolah.


Zaman sekolah dulu memang macam-macam kan?
Seronok bila dikenang-kenang balik.



Anyway, mak bapak aku Melayu sebenarnya. Mungkin sebab arwah nenek aku cina. Features aku lain macam sikit. Heh.




Aku nak tolong Feesa kemas rumah jap. Jumpa nanti.
Take care!!!

12 comments:

jot said...

hahaha...
barangkali tidak penah melihat surat chenta..

aku hanya tenguk surat saman banyak a cik!

anda memang sangat pelik!

M H said...

semakin dewasa, semakin saya suka dengan diri saya.

semua orang pelik. sebab kita unik.
so, be thankful for that.

jot said...

unik itu seronok!

pasti sangat sayang diri sendiri...


tepok tepok!

lullaby said...

saya tak pernah tukar sekolah dan pindah rumah..best tak pindah pindah? saya selalu jugak ajak ibubapa saya pindah.saja nak feel macam kawan2.tapi mereka takmahu.

la la la..saya nawwa kita jumpa dekat rumah enchik jot ini..ingat tak?

lagi satu..rajin tak saya komen?
hu hu hu

M H said...

owh
cik nawwa rupanya.nnt saya balik kuantan bleh lepaking.


seronok tp kadang2 xbest jugak.kalau environment tu tak sesuai dengan kita.

M H said...

kepada encik darwis:

encik pun kena sayang diri sendiri jugak tau=P

shashe said...

kan best kalo simpan surat2..
leh wat kenangan atau wat cita kat anak cucu..
konon2nya yang anta surat cinta tuh adalah pelakon terhebat dan terkenal masa zaman nenek dulu hehehe bohong sunat kat anak cucu awk nanti...

M H said...

saya tak simpan. sebab saya tak suka. masa kecik-kecik kawan-kawan suka ejek. saya tak suka kena ejek.
hehehe=P

ezaty said...

zaty pn penah dpt surat cinta~
hahaha!
klaka bile ingat balik~
=p

lullaby said...

surat saman..semalam saya dapat lagi..

surat chenta..takda pulakk

aish!

M H said...

ezaty:

memang kelakar lebih2 lagi bila teringatkan posmen tu.sekarang budak2 dah main sms je.

bukti:adik saya, firdaus.

lullaby:

surat saman tu bukti cinta si polis traffic dgn kamu.
he he he=D

Unknown said...

hye
bloghopping!!